Tuesday 28 April 2015

Petua Melegakan / Mengurangkan Sakit Senggugut / Period Pain

Ramai wanita mengalami masalah senggugut atau period pain / period cramp semasa kedatangan haid. Biasanya mereka telah mengalaminya sejak remaja lagi. Ada yang alami peringkat sederhana atau sakit sedikit sahaja dan masih boleh menjalani kehidupan seharian dan melakukan kerja seperti biasa. Namun, ada yang mengalami sakit teruk dan kekejangan sehingga tak boleh bangkit dari katil. Sakitnya hanya Tuhan saja yang tahu kan..
Di sini saya nak share sedikit petua kurangkan sakit senggugut atau period pain / period cramp itu. Mudah-mudahan dapat membantu.

# 1 Bawang merah untuk elak senggugut / period pain / period cramp
bawang-merah_senggugut_period pain

Hiris 3 biji bawang merah. Kemudian campur ke dalam air panas dan kacau. Minum setelah airnya suam sedikit. Boleh amalkan beberapa hari sebelum kedatang haid / period.

#2 Halia
halia_senggugut_period pain
Minum air perahan halia selama sebulan. Minum 2 kali sehari.

#3 Air panas
hot water bag_period pain_senggugut_period cramp
Tuam perut (ari-ari) dengan air panas yang diisi dalam botol atau bag panas. Ini biasanya dapat memberikan sedikit kelegaan.

Jika anda sudah cuba kesemua petua tapi masih lagi mengalami sakit senggugut atau period pain / period cramp, anda boleh cuba cara berikut:

#4 Set Senggugut Shaklee

senggugut, period pain, haid, sakit senggugut, sakit wanita, period, sakit haid, b complex, gla, ostematrix

Bagaimana supplement Shaklee dapat membantu mengurangkan period pain period cramp atau senggugut?

GLA Complex - merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.
>> GLA dapat membantu menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid. Biasanya GLA digunakan secara tradisional untuk melegakan sakit senggugut, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putus haid (menopause).

OsteMatrix - mengandungi kalsium, magnesium, vitamin D dan juga mineral seperti zinc, copper dan manganese untuk membantu memelihara kesihatan tubuh. 
>> Vitamin-vitamin dan mineral-mineral ini bekerjasama membantu relaksasi otot. Kalsium penting untuk mengekalkan nada otot semasa haid. Vitamin D juga membantu mengurangkan keradangan. Adalah dipercayai bahawa keradangan semasa haid boleh menyebabkan kembung dan kesakitan teruk semasa haid.

B Complex - mengandungi vitamin B1, B2, B3, B5 (asid panthothenic), B6 dan B12 serta Biotin yang terbukti dapat mengurangkan stress serta membantu melegakan senggugut / period pain.

Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan,
boleh hubungi saya Suhailah melalui
whatsapp : 0192882244
email : n_su2008@ymail.com


No comments:

Post a Comment

komen anda sgt2 dihargai. Tinggalkan juga link anda. InshaAllah sy dtg melawat blk ;)