Tuesday 4 April 2017

Tips Elak Keletihan Semasa Hamil Sepanjang Bulan Puasa

Assalamualaikum.. bulan puasa semakin hampir. Tak sampai 2 bulan saja lagi. Dah ganti puasa? Ibu-ibu hamil dah bersedia nak berpuasa sebulan? Seronok kan dapat puasa penuh. Untuk elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa, ibu-ibu kena bersedia fizikal dan mental. Sedangkan hari biasa pun kita keletihan, apatah lagi bila berpuasa. So macam mana cara nak elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa? Jom saya kongsikan tips bagaimana saya elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa.

Alhamdulillah saya dapat puasa penuh semasa hamil anak pertama dan juga kedua. Semasa anak pertama saya sedang hamil trimester pertama. Masa hamil anak kedua, masa tu dah masuk trimester ketiga. Untuk pengetahuan anda, saya ni kuat makan. Hehe.. setiap hari pukuk 10 pagi dan 3 petang saya akan kelaparan walaupun dan sarapan pagi dan makan tengahari yang berat. Kalau tak memang tak boleh buat kerja la saya. Hihihi.. so bila bulan puasa, memang saya wajib amalkan perkara ini untuk pastikan saya tetap cergas, bertenaga dan elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa.

Elak Keletihan Semasa Hamil Sepanjang Bulan Puasa

1) Minum Air Secukupnya

Minum air secukupnya memang sangat penting. Tidak boleh skip. Walaupun berpuasa, ini bukan alasan untuk kita kurang minum air. Jika air tidak cukup, badan kita akan alami dehidrasi. Lagi-lagi kat Malaysia ni cuaca panas kan. Bila air tak cukup, pengaliran oksigen ke seluruh badan terutama ke otak terganggu. Bila badan kita dan otak kita kurang oksigen, badan kita akan mudah rasa letih dan mengantuk. Jika keadaan menjadi teruk, ia boleh membahayakan kesihatan. Macam mana nak pastikan kita minum air secukupnya walau di bulan puasa? Gunakan botol air yang mempunyai sukatan. Sebaik sahaja berbuka puasa pastikan anda minum sekurang-kurangnya 1.5 liter hingga 2 liter sehingga masuk waktu tidur. Sebaik-baiknya letak la air di sebelah katil. Kalau bangun nak pergi toilet atau solat tahajjud, boleh minum lagi. Bangun sahur minum lagi 500ml - 1 liter semampu yang boleh.

Cara Pastikan Minum Air Secukupnya

2) Bersahur

Pastikan anda bersahur. Seelok-eloknya makan. Kalau tak larat atau tak lalu, sekurang-kurangnya minum segelas ESP dan 3 biji kurma. Kak Sue memang amalkan ni setiap kali bersahur, alhamdulullah cergas sampai petang. Paling penting lepas sahur kalau boleh jangan la tidur semula ye. Nanti badan jadi lemau.

3) Tidur Tengahari

Tidur tengahari ni memang sunnah nabi. Tidur sebentar sebelum masuk waktu zohor. Tapi jangan kamu tidur lama sangat. Nanti makhruh pulak. Kepala pun pening.
Tidur sebentar waktu tengahari ni dapat bantu badan recharge tenaga.

Tips Kekal Cergas Di Bulan Puasa Yang Perlu Ibu Hamil Bekerja Ketahui Supaya Bos Tak Marah

4) Berbuka Sedikit

Waktu berbuka memang digalakkan untuk bersederhana. Tak kira la hamil ke tidak. Kalau makan terlalu banyak, badan jadi penat sebab nak hadamkan makanan tu semua perlukan tenaga yang banyak. Nanti solat terawih pun terlepas. Sayangkan. Setahun sekali je.

5) Tidur Awal


Tidur yang cukup memang sangat penting. Badan perlukan rehat yang cukup untuk kembalikan tenaga dan elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa. Minimun waktu tidur adalah 6 jam dan maximum 8 jam. Pastikan anda tidur secukupnya.

6) Makan Supplement

Yang ini paling-paling penting dan tak boleh elak. Walau pun anda kata anda dah jaga makan sepenuhnya, cukup piramid makanan, dah pilih makanan segar dan natural, anda tetap perlu ambil supplement untuk elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa. Kenapa? Kerana tidak semua nutrisi, vitamin dan mineral yang kita makan tu dapat diserap sepenuhnya oleh badan. Banyak yang hilang semasa dalam proses penyediaan dan juga sebelum makanan tu sampai ke rumah anda. Baby dalam rahim menyerap nutrisi, vitamin dan mineral dari ibunya. So kalau anda sendiri tak cukup nutrisi, vitamin dan mineral, ditambah pulak baby ambil nutrisi anda, maka kesihatan anda boleh terjejas. Badan akan cepat letih dan tak bertenaga.

Supplement Untuk Elak Keletihan Semasa Hamil Sepanjang Bulan Puasa

Ini lah supplement yang Kak Sue dan ramai lagi pengguna Shaklee yang amalkan untuk elak keletihan semasa hamil sepanjang bulan puasa.
Klik Set Hamil Shaklee untuk info lanjut mengenai bagaimana set ini dapat bantu anda kekal cergas walau dibulan puasa.

Tonton RAHSIA akak ini Elak Keletihan Semasa Hamil Sepanjang Bulan Puasa di Usia 34 Tahun!


Kalau anda seorang ibu yang mahu berpuasa penuh walaupun sedang hamil, mahu sediakan makanan sahur dan berbuka untuk keluarga, tapi dalam masa yang sama tidak mahu keletihan hingga sakit badan, anda WAJIB ambil Set Hamil Shaklee ini.
Macam mana nak dapatkan set ini?
Boleh hubungi Kak Sue:

(ID 930065)
FB: Suhailah Shaklee
Whatsapp / Telegram : 019-2882244
Email: n_su2008@ymail.com
COD : 
1) Melaka - MITC, Tesco Cheng, Ayer Keroh Height, Batu Berendam
2) Pasir Gudang - Tmn Scientex, Tmn Mawar, Tmn Cendana, Tmn Kota Masai, Tmn Pasir Putih
Pos : Seluruh Malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...