Wednesday 3 September 2014

7 Tips Berkesan Elak Bayi Mendapat Jaundis Sejak Ibu Hamil Lagi

Anak kena Jaundis (Demam Kuning)? Bagi ibu-ibu yang pernah mengalami perkara ini tentunya ia satu pengalaman yang tak best dan menyedihkan. Ye la, kesian tengok anak kita yang masih merah lagi terkurung bermandikan lampu. Pastu asik kena cucuk amik darah je.. Sedaykan..


 Untuk ibu-ibu yang tengah hamil anak pertama, sila la buat persediaan awal-awal.. Jangan menyesal nanti.. huhu.. Tapi ape pun, kita hanya boleh berusaha.. Kalau Allah dah tentukan anak kita kena nak buat camne kan.. Tabahkan hati ye..

Di sini saya nak share sikit petua yang saya dapat cari bagaimana nak elakkan anak terkena Jaundis. Petua ini boleh diamalkan sejak ibu hamil lagi seawal 6 bulan ke atas.
Nak start masa 7 bulan pun ok.. :)

Tips semasa hamil.

1) Makan/minum 3 sudu kecil madu asli atau minum 5 sudu air madu.
 


2) Minum air susu kambing 2 cawan sehari (pagi & malam). Minum yang fresh lebih baik. Saya minum brand Nubian, kurang sikit baunya. Tapi saya amalkan minum seminggu sekali je. Almaklum susu kambing fresh agak mahal. Huhuhu..
(Update : 6 ogos 2015 ; alhamdulillah anak saya yang kedua tiada jaundis langsung)


3) Minum air kelapa muda yang fresh. Boleh amal seminggu 1-2 kali. Selain elak anak terkena Jaundis, air kelapa muda juga boleh bersihkan tubuh bayi.. Anak yang lahir nanti bersih. Tiada / kurang kerak-kerak & selaput putih pada kulit badan dan kepalanya. Masa pregnant anak pertama saya memang amalkan minum air kelapa muda. Alhamdulillah, kulit anak saya bersih dan dia hanya kena sikit je Jaundis (bacaan 4 je paling tinggi) dan cepat hilang.


4) Makan buah delima atau minum air patinya.

5) Amalkan makan buah kurma. Boleh jugak blend dengan susu.

6) Amalkan makan buah tin selang 3 hari sekali.
7) Makan makanan yang kaya dengan vitamin D cth seperti minyak hati ikan, ikan air masin, hasil tenusu & telur mentega, minyak ikan kod, hati, susu, ikan salmon , sardin, ubi kentang, tuna & minyak sayuran.
Supplement OsteMatrix Shaklee juga mengandungi vitamin D. Selain dapat kalsium, dapat jugak vitamin D. Memang best kan ;)

7) Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin.


Tips bagi bayi yang sudah mengalami Jaundis


1) Pastikan anak menyusu secukupnya. Sebaik-baiknya adalah susu ibu.

2) Ibu yang menyusukan digalakkan makan kurma dan menelan 1-3 sudu madu asli setiap pagi.

3) Ibu yang menyusukan seelok-eloknya jangan makan jamu sehingga baby berada di zon masa yang selamat. Selepas seminggu hingga 2 minggu dari hari baby dilahirkan.
Bagi ibu yang ambil set berpantang Shaklee, jangan makan Alfalfa dalam tempoh ini.

4) Titiskan 5-7 titis susu kambing ke dalam mulut bayi. Jangan beri bayi susu kambing dalam kuantiti yang banyak. Kandungan protein dalam susu kambing sangat tinggi. Tidak sesuai untuk bayi yang baru lahir.

5) Jika bacaan Jaundis sudah ditahap tinggi dan bahaya, segera bawa bayi ke hospital. Jangan berlengah lagi. Jaundis sangat bahaya kerana boleh menyebabkan kecacatan otak bayi.


sumber pengalaman sendiri, sini & sini.



Untuk sebarang pertanyaan,
Hubungi saya :

(ID 930065)
Whatsapp / WeChat: 019-2882244
Email: n_su2008@ymail.com

kalau anda nak beli produk Shaklee terus dari Shaklee, boleh melalui applikasi eSell dari Shaklee.
Untuk order, sila klik ikon di bawah

Untuk tutorial bagaimana nak gunakan eSell, sila klik ikon di bawah



2 comments:

  1. Jaundis pada bayi boleh di atasi dengan menyusukan baby dengan kerap. Sebaiknya ibu mengambil set pantang shaklee , agar kuning bayi cepat hilang.

    ReplyDelete
  2. Yup. Betul tu nila anggraini :)

    ReplyDelete

komen anda sgt2 dihargai. Tinggalkan juga link anda. InshaAllah sy dtg melawat blk ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...