Monday 3 November 2014

Spagheti Aglio Olio Versi Kampung Gerenti Terangkat

Spagheti Aglio Olio Versi Kampung Gerenti Terangkat.. memang terangkat.. nak tau terangkat ke tak cuba la.. hehe..
Ini memang menu sarapan feberet saya & husband. Nak buat pun senang.
Resepi ni kami invent sendiri tau. Kire resepi original la ni.. hahaha..
Ok, jom saya cite bahan dan cara-cara nak buatnya.

Bahan-bahannya:
Spageti (separuh paket)
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
5-10 biji cili padi sentil/kecil (ikut tahap kepedasan yang anda nak)
1 kiub ikan bilis (saya penah guna ikan bilis tumbuk tapi tak sedap)
Lauknya ikut kesukaan anda. Saya suka letak cendawan butang. Biasa saya letak isi ayam atau sosej.
Minyak untuk tumis.
Sedikit garam.

Cara-caranya:
Rebus spageti sampai masak. Jangan terlebih masakm nanti lembik tak sedap.
Tumbuk bawang merah, bawang putih dan  cili padi.
Cendawan dan ayam potong ikut saiz yang diingini.
Tumis bahan tumbuk sampai masak. Jangan garing sangat.
Masukkan ayam sehingga masak.
Masukkan kiub ikan bilis dan sedikit garam.
Masukkan cendawan dan gaul rata.

Last sekali masukkan spageti dan gaul rata.
Pastikan rempah semua sebati dengan spageti.


Tutup api dan makan..
Nyum-nyum.. hehehe

Selamat mencuba ;)

Suhailah
Pengedar Shaklee Melaka
Whatsapp 0192882244
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...