Sunday 12 October 2014

Cabaran Hari 5 : Homemade Resepi | Cheese Cake

Saya sebenarnya dah lama nak tulis pasal resepi istimewa mak saya. Resepi ni resepi orang Jawa tapi di Singapore terkenal dengan versi mereka sendiri.. Yang paling saya suka adalah versi mak saya sendiri.. Nak tau resepi apa?
Sambal goreng.. 
Hah.. sape tau? Hehehe.. sedapkan..
Tak kesah la versi Jawa Muo ke versi Sambal Goreng Pengantin (Singapore) ke..

Tapi entry pasal repesi Sambal Goreng ni terpaksa saya tunda dulu. Sebabnya tak de gambar.. dah lama tak buat.. 
Kalau kat Singapore resepi ni time raya atau kenduri kawin je jumpe. Sebab tu diorang panggil Sambal Goreng Pengantin.. hehehe..
Ni la rupe Sambal Goreng Pengantin Singapore.
Versi mak saya takde gambar nak share sebab dah lama mak tak buat. Huhu..

Entry kali ni saya nak share resepi kek cheese sebab saya baru je try.. so ada la gambar.. hehe..

Resepi ni saya ambil dari page FB Resepi Kuih, Biskut & Kek.

Bahan-bahan :
6 biji telur ayam (2 biji drpnya amik kuningnya shj)
100 gram gula halus
100 gram tepung hong kong (blue key superfine boleh juga) - saya guna shelf raising flour blue key
60 gram tepung jagung (maizena)
50 gram air sejuk (dari peti ais)
1 sudu teh baking powder (saya tak letak)
2 sudu makan ovelet
75 gram mentega (dicairkan)
1 sudu kecil vanila (ni saya tambah sendiri)

Untuk Cream :
1 kotak cream cheese philadelphia
1/2 tin susu pekat manis – bergantung pada kemanisan yang di ingini
(satukan kedua bahan & putar sehingga tidak berketul-ketul).

Untuk Topping :
1/2 kotak kraft cheddar cheese (parutkan) Dicadangkan parut halus supaya kek tidak muak ketika dimakan.

Cara - Cara Membuat :
1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali mentega cair dan putar.
2. Putar dengan kelajuan sederhana sehingga pekat & putih.
3. Akhir sekali masukkan mentega cair. Putar lagi sehingga sebati dan pekat.
4. Sediakan acuan yang telah dialas dengan kertas minyak atau yang telah disapu dgn sedikit butter.
4. Bakar dalam acuan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 45 minit ke 1 jam, dengan kepanasan 150°C.



5. Bila sudah masak biarkan sejuk. (akak keluarkan dari loyang sebab kek ni mengecut ~ saya ikut cara akak ni).
6. Bila dah sejuk, ambil pisau kek dan potong di tengah-tengah kek supaya menjadi dua bahagian (akak ni guna benang)
6. Sapukan krim cheese di atas separuh kek tadi, kemudian letakkan sebahagian lagi kek di atasnya.

7. Sapukan lebihan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek.
8. Akhir sekali taburkan cheese kraf yang telah diparut tadi keseluruh kek sebagai toppingnya.


Saya tak letak cheddar tapi letak nestum.
Alhamdulillah sedap la jugak walaupun 1st time seumur hidup buat kek sendiri.. hehe

9. Masukkan dalam peti ais dlm 1-2 jam. Lepas tu baru potong.

Tapi saya rasa kek nya macam terlalu moist. Ala2 cheese kek jusco. Sape penah makan? 
Ala cheese kek yang rase macam egg kek tu.. huhuhu..
Next time saya plan nak kurangkan sikit telurnya. Saya rasa maybe sebab telur terlalu banyak.

Sekian. Kalau nak tau pasal Sambal Goreng tu, teruskan follow ye..
;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...