Friday 11 September 2015

Benarkah Sistem MLM Shaklee Berbeza dengan Sistem MLM yang lain? Jom Selidik..

Sebut sahaja MLM pasti ramai yang mencebik atau terus menolak untuk mendengar apatah lagi untuk turut serta. Tidak dinafikan di Malaysia terlalu banyak perniagaan MLM yang tidak betul & tidak jujur. Perkara ini sudah lama menular di Malaysia. Masa zaman saya belajar dulu sekitar 10 tahun lepas adalah waktu puncaknya dan masih berterusan hingga kini. Tapi mereka yang join dulu sampai sekarang tak kaya-kaya. Kayap lagi ada.


Apa itu MLM?
Sistem MLM atau Multi Level Marketing ini sebenarnya bertujuan untuk membantu mengembangkan perniagaan dengan menambah network atau cawangan. Macam pasaraya Mydin, Aeon dll. Supaya pasaran dapat diperluaskan ke banyak kawasan. Tapi banyak syarikat2 penyangak yang salahgunakan sistem ini sehingga menjadi kudis dan dipandang negatif masyarakat terutama yang pernah tertipu.


Kebanyakan sistem MLM Palsu lebih kepada head hunter iaitu mencari downline. Anda pasti biasa dengar atau lihat ayat2 manis mereka seperti "tak perlu jual barang, hanya register duit akan masuk setiap hari". Tapi lepas anda join, anda pulak perlu cari downline dengan gunakan kaedah tarikan yang sama. Perniagaan tanpa produk @ perkhidmatan. Jadi dari mana datangnya keuntungan yang anda dapat setiap hari? Jawapannya dari duit yang diregister oleh downline anda. Semakin ramai downline semakin banyak la pendapatan anda. Berkat kah keuntungan cara ini? Anda sendiri boleh menjawabnya.


Sistem MLM Shaklee sama seperti sistem hypermarket atau pasaraya-pasaraya atau syarikat-syarikat gergasi yang mempunyai pelbagai cawangan. Downline2 anda bertindak sebagai cawangan bagi anda. Mereka boleh menjual di tempat-tempat di luar kawasan anda. Bayangkan anda tinggal di KL dan mendapat customer di Johor Bahru. Customer pulak nak COD, tak nak by pos. So jika anda mempunyai downline di Johor Bahru, anda tidak akan kehilangan customer malah dapat bantu downline dapatkan peluang perniagaan.


Dalam Shaklee juga tidak ada istilah downline mengKayakan upline. Ini kerana upah yang diterima oleh upline ada upah direct dari Shaklee, bukan diambil dari hasil jualan downline. Contohnya kes diatas di mana jika downline sendiri yang dapat mencari customer tanpa bantuan upline, bonus yang diterima adalah sama seperti jika customer adalah dari upline. Dan jika jualan downline lebih tinggi dari upline, downline mampu meraih bonus lebih besar dari upline. Ini adalah bukti bahawa dalam Shaklee siapa usaha lebih (jualan lebih banyak) dia yang akan dapat lebih.
Dalam bisnes MLM Shaklee yang penting adalah kerja berpasukan. Downline susah nak berjaya tanpa bantuan upline-upline, upline juga susah untuk berjaya tanpa usahasama downline.
We need each other.

Shaklee mementingkan jualan produk. Jika anda mempunyai downline beratus-ratus orang sekali pun, tapi tiada jualan produk anda tidak akan mendapat apa-apa bonus pendapatan. Untuk pengetahuan anda juga, upline tidak mendapat satu sen keuntungan dari yuran pendaftaran downline. Bonus hanya dikira dari hasil jualan produk. Ini adalah perbezaan paling ketara antara MLM Shaklee dan MLM palsu yang sedia ada.


Ingin tahu lebih lanjut mengenai produk Shaklee dan juga bisnes Shaklee?
Anda dialu-alukan untuk menghubungi saya :

(ID 930065)
Whatsapp / WeChat: 019-2882244
Email: n_su2008@ymail.com

#shaklee
#kttshaklee
#kelabbloggerjutawan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...