Thursday 17 April 2014

Keputihan di saat hamil : Cara untuk mengatasinya.

Keputihan adalah masalah biasa yang dialami oleh ramai kaum wanita. Keputihan biasanya berwarna krim atau putih susu, pekat, kadang-kadang menyebabkan kegatalan dan berbau. Keputihan adalah disebabkan oleh Candida albicans iaitu sejenis kulat yang menetap didalam faraj wanita. Pada keadaan biasa, Candida albicans ini tidak menunjukkan bukti kehadiran mereka. Tetapi pada keadaan-keadaan tertentu seperti pemakaian seluar dalam yang tidak sesuai, tidak membasuh dengan bersih dan mengeringkan selepas membuang air kecil / besar dan wanita hamil, mereka akan menyebabkan keputihan yang tidak selesa.

Candida albicans 

Bahayakah keputihan ini? Pada keadaan biasa, ianya tidak merbahaya. Hanya anda mungkin tidak berasa selesa akibat kegatalan dan baunya. Namun, jika warna keputihan tersebut bertukar menjadi hijau atau kecoklatan, anda dinasihatkan agar segera berjumpa doktor bagi mendapatkan antibiotik atau rawatan segera. Dibimbangi jangkitan itu menjadi serius.

Macam mana ye nak atasi perkara ini?
Jika keputihan yang anda alami masih belum terlalu serius (berwarna seperti di atas), anda boleh atasi dengan cara seperti :

1) Sentiasa keringkan bahagian bawah selepas buang air kecil / besar.
2) Seluar dalam 100% cotton supaya peredaran udara lebih lancar. Seluar dalam sintetik akan membuatkan anda sering berpeluh. Keadaan yang lembab ini sangat sesuai untuk pertumbuhan kulat ini.
3) Kurangkan makanan berminyak, berlemak dan manisan.
4) Pengambilan supplement.

Saya pun sering dilanda masalah ini. Masa pregnant anak first dulu, doktor bagi saya antibiotik. Alhamdulillah, berkesan. Tapi kini datang balik.
Saya tengah cuba satu produk, sesuai untuk ibu-ibu yang sedang hamil macam saya. hehe.. Saya baru sahaja cuba beberapa hari, nampak macam ada sedikit perubahan. Keputihan dah semakin berkurang. Nak tahu produk ape? Ini lah dia, Garlic Shaklee.
Saya makan hanya 1 biji sehari. Harganya pun tidak la terlalu mahal. Hanya RM47.50 untuk 60 biji. Boleh tahan 2 bulan. Bermakna hanya RM23.75 sebulan.
Ingin beli dengan harga yang lebih rendah? Jom sertai keluarga besar Shaklee kami. Klik sini untuk maklumat lanjut.




Jom atasi masalah keputihan dengan Shaklee.
Untuk order, boleh hubungi saya, Suhailah (ID 930065) di: 



Whatsapp / WeChat: 019-2882244
Email: n_su2008@ymail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...