Wednesday 18 January 2017

Cara turunkan kolesterol jahat dengan mudah

Ramai yang itdak sedar bahawa mereka mempunyai paras kolesterol yang tidak sihat. Terutama di kalangan mereka yang mempunyai tubuh badan yang kecil. Ramai yang menyangka hanya individu yang berbadan besar yang mempunyai paras kolesterol yang tinggi serta risiko penyakit-penyakit yang berkaitan dengan kolesterol seperti sakit jantung dan strok.


Apa itu kolestrol? Kenapa ia merbahaya?
Kolesterol adalah bahan lemak yang terdapat dalam saluran darah dan kesemua sel tubuh. Ia adalah salah satu komponen penting untuk pembentukan sel membrane, hormone, vitamin D dan tisu-tisu lain dalam tubuh. Kolesterol yang terdapat di dalam saluran darah dipanggil lipoprotein kerana strukturnya yang terbentuk dari lipid (lemak) di dalam dan protein di luar. Kenapa kolesterol merbahaya? Sebenarnya, lipoprotein terdiri daripada LDL (atau dipanggil sebagai kolesterol jahat) dan HDL (dipanggil sebagai kolesterol baik). Paras LDL yang tinggi boleh menyebabkan pembentukan lemak di dalam salur darah arteri (jantung). 
Jika semakin tebal, lama-lama salur darah menjadi semakin sempit dan tersumbat. Bila saluran darah sempit atau tersumbat, anda kemungkinan besar akan diserang penyakit jantung.

Risiko penyakit
Jika paras kolesterol LDL anda tinggi,  anda mempunyai risiko;
Serangan jantung meningkat sebanyak 15.6%
Angin ahmar atau strok meningkat sebanyak 11%

Ukur paras kolesterol
Macam mana nak tahu sama ada anda mempunyai paras kolesterol yang sihat atau tidak? Seelok-eloknya anda lakukan ujian darah di makmal kesihatan atau hospital. Melalui ujian makmal, anda akan dapat tahu berapa paras LDL anda dan sama ada ianya normal atau tidak. Disebabkan ujian ini agak mahal, jadi tak boleh la buat selalu. Hehe.. unless anda memang mampu. Paling kerap cukup la setahun sekali.

Cara untuk kurangkan dan kawal paras kolesterol.
Kerap bersenam seperti berjoging, berlari atau bermain badminton / tenis.
Turunkan berat badan ke BMI yang ideal.
Seperti biasa, amalkan pemakanan sihat. Elakkan mengambil lemak tepu. Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika (NIH) juga ada menyarankan untuk menambah fitosterol ke dalam diet harian. Fitosterol dapat membantu menurunkan paras kolesterol LDL.

Apa itu fitosterol dan bagaimana ia boleh menurunkan paras kolesterol jahat.
Fitosterol adalah sterol daripada tumbuh-tumbuhan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang. Fitosterol mempunyai struktur yang sama dengan kolesterol. Oleh itu, ia akan bersaing dengan kolesterol di tapak penyerapan semasa proses penghadaman. 
Lebih banyak fitosterol yang diserap, semaking kurang kolesterol yang diserap oleh badan.

Macam mana nak dapatkan fitosterol dengan cara mudah?
Shaklee telah menghasilkan satu produk khusus untuk membantu anda mengawal paras kolestrol jahat. Phytocol-ST, mengandungi fitosterol semulajadi (sumber sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin).
Phytocol-ST membekalkan 2,000mg fitosterol setiap hari, cukup untuk keperluan setiap hari anda seperti yang disarankan oleh NIH. Phytocol-ST juga tidak mempunyai bahan pengawet, pewarna mahupun pemanis. Phytocol-ST bukan sahaja untuk mereka yang sudah mempunyai paras kolesterol yang tinggi, tetapi juga sesuai untuk mereka yang ingin mencegah paras kolesterol LDL daripada meningkat ke paras yang tidak sihat.

Jika anda seorang pengidap kolesterol yang tinggi atau anda seorang yang suka makan makanan yang tinggi lemak tepu seperti burger dan sebarang fast food,
Phytocol-ST adalah supplement wajib untuk anda.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut dan tempahan:

(ID 930065)
Whatsapp / WeChat: 019-2882244
Email: n_su2008@ymail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...